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I Am Quixote

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ANTOINE WILLIAMS

Knife and the Wound

acrylic, collage, ink, graphite on canvas

84″ x 60″


Cause You are the Son of Slaves, Your Daddy was a Bastard

Transfer on found paper on wood

89″ x 60″


The Dead Will Probably Target the Jargon as Gibberish

acrylic, collage, ink, spray-paint, graphite on canvas

60” x 65”


BIO:

Antoine Williams’ mixed media installations, paintings, and collages are an investigation of his cultural identity through the exploration of the perception of signs within society. Heavily influenced by science fiction, hip-hop culture, and his rural working class upbringing in Red Springs, North Carolina, Antoine has created his own mythology about the complexities of contemporary Black life. Antoine is an artist educator who received his BFA from UNC-Charlotte. Afterwards, he helped start a local art collective in Charlotte NC where he participated in a number of socially engaged community-based art projects such as, pop up art shows, afterschool art programs, hip hop concerts, and film festivals. In 2014 Antoine received his MFA from the UNC-Chapel Hill. He now lives in Chapel Hill where he continues his studio practice and is an assistant professor of art at Guilford College.


Statement:

Something entirely fictitious and true, that creeps across your path hallowing your evil ways. – Amiri Baraka

My art practice is an investigation of semiotics as they relate to institutional inequities. I have created a mythology, concerning the complexities of contemporary Black life. My artwork is heavily influenced by sci-fi literature from such authors as Octavia Butler, H.G. Wells, and H.P. Lovecraft. Themes in science fiction can be analogous to the many Black experiences in America. Therefore, I have created a mythos populated with beings that are born out of the fragility of what Ta-Nehisi Coates refers to as the “dream”. With that I create mixed-media installations, paintings, drawings, and collage.

These entities reference the Dadaist, who appropriated and re-contextualized images from society as a subversive act. In the vein of Felix Gonzales-Torres, I have a concern for making the personal, public. Therefore, these beings are inspired by personal experiences from a rural working-class, upbringing, in Red Springs, North Carolina that related to wider contemporary concerns of race, class, power, masculinity and fear. Inspired by the Amiri Baraka poem “Something in the Way of Things”, these beings live in the intangible spaces that exist within the contradictions of the human condition.


Bio:

Las instalaciones, pinturas y collages de medios mixtos de Antoine Williams son una investigación de su identidad cultural a través de la exploración de la percepción de los signos dentro de la sociedad.
Muy influenciado por la ciencia ficción, la cultura del hip-hop, y su educación de clase trabajadora rural en Red Springs, Carolina del Norte, Antoine ha creado su propia mitología sobre las complejidades de la vida negra contemporánea. Antoine es un artista educador que recibió su BFA de UNC-Charlotte. Posteriormente, ayudó a crear un colectivo de arte local en Charlotte, Carolina del Norte, donde participó en una serie de proyectos de arte socialmente comprometidos con la comunidad, como programas de arte emergentes, programas de arte después de clases, conciertos de hip hop y festivales de cine. En 2014 Antoine recibió su MFA de UNC-Chapel Hill. Ahora vive en Chapel Hill donde continúa su práctica en el estudio y es profesor asistente de arte en Guilford College.


Declaración:

“Algo enteramente ficticio y verdadero, que se arrastra por tu camino santificando tus malos caminos.” – Amiri Baraka

Mi práctica artística es una investigación de la semiótica que se relaciona con las inequidades institucionales. He creado una mitología, referente a las complejidades de la vida negra contemporánea. Mi obra está fuertemente influenciada por la literatura de ciencia ficción de autores como Octavia Butler, H.G. Wells, y H.P. Lovecraft. Los temas de la ciencia ficción pueden ser análogos a las muchas experiencias de los negros en América. Por lo tanto, he creado un mito poblado de seres que nacen de la fragilidad de lo que Ta-Nehisi Coates se refiere como el “sueño”. Con eso creo instalaciones de medios mixtos, pinturas, dibujos y collage.

Estas entidades hacen referencia al dadaísta, que apropió y re-contextualizó las imágenes de la sociedad como un acto subversivo. En la línea de Felix Gonzales-Torres, “tengo una preocupación por hacer lo personal, lo público”. Por lo tanto, estos seres están inspirados en las experiencias personales de una clase obrera rural, la educación, en Red Springs, Carolina del Norte que se relaciona con las preocupaciones contemporáneas más amplias de raza, clase, poder, masculinidad y miedo. Inspirados en el poema Amiri Baraka “Algo en el Camino de las Cosas”, estos seres viven en los espacios intangibles que existen dentro de las contradicciones de la condición humana.


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